لندینگ پیج (Landing page) یا صفحه فرود چیست؟ (0 تا 100 طراحی لندینگ پیج عالی)

محمدمهدی دانا

محمدمهدی دانا

مشاور و متخصص دیجیتال مارکتینگ
لندینگ پیج چیست؟ - محمدمهدی دانا

فرض کنید ما یک وبسایت خدماتی هستیم که می‌خواهیم برای خودمون مشتری جذب کنیم. قطعا اولین اقدامی که می‌کنیم اینه که به روش‌های مختلف خودمون رو معرفی می‌کنیم، برای این‌ کار هم روش‌های متنوعی وجود داره از جمله معرفی به دوستان، تبلیغات و … . بدون شک هر فردی که علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد شما و خدمات شما باشه نیاز داره تا شما خیلی خلاصه و مفید خودتون رو بهش معرفی کنید و راهنمایی لازم برای استفاده از خدمات خودتون رو در اختیارش قرار بدید. در دنیای دیجیتال ما دیجیتال مارکترها این کار رو به کمک یک لندینگ پیج انجام می‌دیم که در ادامه شما رو با اون آشنا می‌کنیم و ویژگی‌های یه صفحه فرود خوب رو با هم بررسی می‌کنیم.

صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟

همونطور که اشاره شد صفحات فرود یکی از اصلی‌ترین ابزارهایی است که بازاریابان دیجیتال از آن برای رسیدن به اهداف تجاری کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. قطعا از اسم «صفحه فرود» می‌تونیم این برداشت رو داشته باشیم که خب این یک صفحه‌ای هست مثل بقیه صفحات وب که ما به عنوان مقصد برای مخاطبین هدفمون انتخاب کردیم، جایی که توش فرود میان!

اما اگه ترجمه و برداشت اولیه رو کنار بذاریم، اتفاقا لندینگ پیج شروع ارتباط ما با مخاطبین هست، جایی که خودمون رو بهشون معرفی می‌کنیم و ازشون درخواست می‌کنیم که با ما ارتباط برقرار کنن یا از خدمات ما استفاده کنن. اما نیاز داریم که بیشتر بررسی کنیم که این معرفی خودمون و ترغیب به اقدام در صفحه فرود یعنی چی؟ برای این بهتر هست که اهدافمون رو در دنیای دیجیتال یه مرور بکنیم.

بازاریابی دیجیتال همان فرایندهای بازاریابی در دنیای آفلاین رو طی می‌کنه با این تفاوت که ابزارها و روش‌های خودش رو داره، یکی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ «صفحه فرود» هست که به کمک اون یه فضایی برای ارتباط با کاربرانمون برقرار می‌کنیم و می‌تونیم باهاشون صحبت کنیم. یه تعریفی برای landing page وجود داره که میگه: «در بازاریابی دیجیتال، یک صفحه فرود در اصل یک صفحه وب مستقل است که بطور خاص برای اهداف بازاریابی یا کمپین تبلیغاتی ایجاد شده است.»

موارد زیر چند نمونه خوب از اهداف ما برای استفاده از صفحه فرود هست:

  • دریافت سرنخ از مشتریان احتمالی خودمون
  • معرفی محصول و یا خدمات خودمون
  • معرفی کمپین و ترغیب به تعامل با اون
  • دریافت اقدام لازم از کاربران، مثلا نصب اپلیکیشن، ثبت‌نام در سایت، سفارش خدمات و …

اینها نمونه‌های معمول استفاده از این ابزار دیجیتال مارکتینگ هست و مهم‌ترین ویژگی صفحه‌فرود که می‌تونه در راستای اهداف بالا به ما کمک کنه این هست که ترکیبی از محتوا، نمایش نمونه‌کار، قابلیت تعامل و آدرس اختصاصی برای دسترسی مجدد کاربران هست. این ابزارها رو بطور مفصل در ادامه توضیح خواهم داد.

قبل از اینکه به طراحی صفحه فرود بپردازیم باید بدونیم که این ابزار چه مزیت‌هایی داره تا بتونیم بیشترین بهره بری رو در استفاده ازش داشته باشیم.

مزایای استفاده از صفحه فرود:

  • توانایی بارگذاری محتوای متنی، تصویری (عکس و ویدیو) و صوتی
  • توانایی استفاده از فرم‌ها و سایر روش‌های دریافت اطلاعات
  • گرفتن انواع دسترسی‌ها از کاربران بصورت مشهود و غیرمشهود (بطور مثال ثبت کوکی روی مرورگر و یا دریافت دسترسی ارسال پوش نوتیفیکیشن و … )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *